Moederschip

Over het moederschap in rustig kabbelende golven en in woelige waters

Hoe ik de vermoeidheid van het ouderschap overleef dankzij lopen

Ik ben me ervan bewust dat deze titel tegenstrijdig klinkt. Hoe kan je als oververmoeide ouder nog de energie vinden om te gaan lopen? Simpel: die heb je gewoon niet meer, dus moet je maar zelf energie maken om de dag door te komen en daarna tegen 20 uur te crashen (want dát zou pas een hel zijn, om op dat uur nog te moeten gaan sporten). Iets van kwaad met kwaad bestrijden of zo 😉

Ik vertelde in mijn maandoverzicht al over de facebookgroep van de podcast Loop uit de ratrace. Al van bij de start luister ik hiernaar en ik was als fan van het eerste uur dan ook meteen paraat om naar facebook over te schakelen. Een uur nadat het groepje er was, was ik er ook en heel trots werd ik het allereerste lid 😀 Beginners en gevorderden delen er hun prestaties en geven tips aan elkaar, het is een heel fijne groep waar ik al veel aan gehad heb.

Sinds dat moment was ik weer gebeten door het loopvirus. Al een paar jaar loop ik twee of drie keer per week een halfuurtje. Gewoon om een beetje fit te blijven en mijn hoofd leeg te maken. Ik werd zelfs een keer geïnterviewd door een collega-blogger over mijn loopervaringen. Ik weet nog dat ik daar heel hard om moest lachen, want ik werd aangekondigd als “hardloper Sanne”, en hard lopen is nu niet echt het geval bij mij.

Begin juni kreeg ik het dan in mijn koppeke om toch eens naar 10 km op te bouwen, gewoon om te zien of ik dat zou kunnen. Ik besloot enkele schema’s te zoeken. De eerste soort die ik tegenkwam, bevatte intervaltraining. Daar ben ik nog niet in thuis, dus dat was een no-go. Een tweede soort schema’s was van het genre Start to Run, met lopen en wandelen afwisselend. Maar eens ik loop, loop ik liever gewoon door dus dat was ook al geen optie voor mij. Iemand in het groepje deed de suggestie om elke week een bepaalde afstand (bvb 10%) erbij te lopen. En dat werkt voor mij! Intussen loop ik 8,5 km dus die 10 zal deze maand nog wel gehaald worden vermoed ik.

Ik loop altijd meteen na het opstaan. Zeer handig met kinderen die vroeg wakker zijn, want ik moet nooit een wekker zetten. Ik vertrek dus rond 5u30 en hoe vreselijk dat ook mag klinken in de oren van de meeste normale mensen, ik vind het za-lig! Ik loop altijd in het bos. We hebben de luxe om op 500 meter van een groot bos te wonen, waar ik nog geen twee keer dezelfde route genomen heb. Op dat uur zie ik de zonsopgang, eekhoorns, konijnen, hertjes en occasioneel zelfs een troep everzwijnen (die meer schrik leken te hebben van mij dan omgekeerd). Genieten is dat. En de rest van de dag kan ik er weer tegen. De tiener in mij die tijdens een veldloop van een paar kilometer nog liever een hartaanval fakete en voor wie de bieptest het equivalent was van Dantes negende cirkel van de hel, valt nu waarschijnlijk écht van verbazing neer op de grond.

Ik ben ervan overtuigd dat lopen mij een betere moeder maakt, eentje die meer ontspannen is en iets meer geduld heeft dan anders. Het moederschap is nu eenmaal ook een marathon waar de eindmeet soms heel veraf lijkt, maar je niet mag vergeten om onderweg te genieten van alle afgelegde kilometers. En goede schoenen te dragen, die tegen een stootje kunnen. Zéér belangrijk 😉

6 Antwoorden op “Hoe ik de vermoeidheid van het ouderschap overleef dankzij lopen”

  • Chapeau zeg! Ik krijg mezelf echt niet gemotiveerd om zo vroeg op te staan. Alhoewel ik ook echt geloof dat de ochtenduren beter zijn dan de avonduren…

  • Wat mooi omschreven! Ik heb er eigenlijk ook wel veel aan, aan dat lopen. Het is een manier om mijn hoofd leeg te maken maar ook eens 100% me-time. En vaak ben ik ook erg moe, maar toch haal ik er wel energie uit als ik een toertje heb kunnen doen, dus ik snap het!

  • Wat een vroege vogel ben jij. Hier ga ik ook meestal ‘s morgens lopen, maar tegen een uur of 8 of zo. Nooit gedacht dat lopen zo tof zou zijn, maar het maakt mijn hoofd ook helemaal leeg. Sinds Corona ben ik langere toeren beginnen lopen, gewoon telkens een kilometer meer (geen echte opbouw of zo). Alles om even langer weg te zijn van thuis. Nu loop ik ook bijna 10 km :-).

Laat een reactie achter op An-Alice Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Inhoud geblokkeerd