Moederschip

Over het moederschap in rustig kabbelende golven en in woelige waters

Vrijdag lijstjesdag! Manieren om je kinderen (meer) groenten en fruit te laten eten

Vrijdag is lijstjesdag! En lijstjes en ik, dat is een match made in heaven. Vooral genummerde. Vraag me niet waarom: iedere gek zijn gebrek. Daarom deel ik graag elke week een lijstje met jullie. Deze week: hoe kan je je kind meer groenten en fruit doen eten?

Over het algemeen heb ik twee goede eters in huis. Toch zijn er periodes dat ik er minder goed fruit en groenten in krijg, en dan doe ik twee dingen: ik maak de groenten aantrekkelijker door ze leuk te presenteren of ik verstop ze in het eten zodat ze niet door hebben dat ze groenten eten. Hier zijn mijn 10 beste tips:

 

1. Pannenkoeken

Een pannenkoek, dat kan niet anders dan ongezond zijn? Fout! Wraps van spinazie (de spinazie in je deeg verwerken voordat je de wraps bakt), een omelet dubbelplooien met de groenten ertussen of havermoutpannenkoeken met fruit erbij… niemand die nog ziet dat er een vitaminebommetje verborgen zit in dit eten!

 

2. Tomatensaus

Een goeie tomatensaus met veeeel groenten, maar alles gemixt tot de laatste brok eruit is. Dat gaat er altijd wel vlot in in combinatie met pasta.

 

3. Groentecakejes

Eiermuffins boordevol groente, zoals in dit recept. Zelfs een dreumes kan dit met smaak opeten zonder dat hij doorheeft dat er iets gezonds in zit.

 

4. Soep

Als je alles heel fijn mixt, hebben ze veel groenten binnen zonder dat ze het beseffen. Nog wat broodkorstjes erbij bakken en je hebt een volwaardige maaltijd.

 

5. Havermoutkoekjes

Met peer, banaan of blauwe bessen. Wat een ontbijt!

 

6. Groentefrietjes of groentechips

Voor frietjes kan je zoete aardappel gebruiken, voor de chips zijn wortel of rode biet het meest geschikt.

 

 

7. Geraspte groenten in gehaktballetjes

Restjes van groenten zijn heel handig om te verwerken in gehaktballetjes. Vooral broccoli en bloemkool zijn daarvoor heel bruikbaar. Een beetje fijnmalen in de hakker en in het gehakt rollen voordat je de balletjes bakt.

 

8. Fruit in mooie vormpjes

Geef toe, zo’n stuk meloen in de vorm van een hond, kerstboom of banaan (mindfuck!) smaakt toch 1000 keer beter dan een gewoon stukje? Je kan het zo gek niet bedenken of er bestaan vormpjes van.

 

9. Koekjes van aardappel en groente

Als iets lijkt op een koekje, dan zal het ook wel een koekje zijn. Gefopt! Het lekkerste recept voor aardappelkoekjes vind je hier.

 

10. Smoothie of milkshake zonder ijs

Vries bananen of aardbeien in en doe ze een paar uur later met melk in de blender. Zo heb je een heel gezonde milkshake.

 

Wat zijn jouw ultieme trucjes?

 

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *